BBN3402SATU2020: MINGGU9 TESIS BAB 1
Jangan lupa! Penulisan Pengenalan 1. Penulisan pengenalan haruslah ringkas
dan padat. 2. Satu perenggan sahaja. 3. Jelaskan apa yang terdapat dalam bab
ini. 4. Huraian ringkas tentang kajian yang
dilakukan. 5. Tidak menyentuh tentang latar belakang
kajian. 2 |
Don't
forget! Introductory
Writing 1. Introductory writing should be simple and
compact. 2. One paragraph only. 3. Explain what is in this chapter. 4. A brief description of the study. 5. Not touching on the background of the
study. 2 |
Jangan lupa! Penulisan Latar Belakang Kajian/Sejarah/Asal
Usul 1. Sejarah/asal usul tentang kajian yang
dijalankan. 2. Rujukan yang menyokong pernyataan
(minimum lima rujukan). 3. Penanda wacana yang sesuai supaya
lebih ke arah penulisan akademik. 4. Lebih kurang dalam 3-5 halaman. 4 |
Don't
forget! Writing
Background Study/History/Origin 1. History/origin of the study carried out. 2. References that support statements
(minimum five referrals). 3. Suitable discourse markers for more
towards academic writing. 4. Approximately 3-5 pages. 4 |
Jangan
lupa! Penulisan
Permasalahan Kajian 1. Jumlah
perenggan mengikut jumlah objektif kajian (minimum satu perenggan untuk satu
objektif). Contoh, perenggan satu terdiri daripada kajian yang mempunyai
jurang penyelidikan. Minimum dua atau tiga rujukan dan di akhir
perenggan pelajar harus mengaitkan dengan kajian yang dilakukan. 2.
Permasalahan kajian boleh merujuk bahan seperti akhbar (pernyataan menteri
ataupun pakar), majalah (Dewan Bahasa dan Pustaka), majalah berbentuk
akademik, artikel dalam jurnal berbentuk kajian, apa juga tulisan yag
didokumentasikan dan buku akademik. 3. Tidak
boleh merujuk bahan seperti majalah hiburan, pendapat sendiri, akhbar yang
tiada kesahihan berita dan apa jua pernyataan yang tidak didokumentasikan. 4.
Penjelasan penyataan masalah perlu jelas dan tepat. 5. Mengenal
pasti jurang dalam kajian. 6. Pernyataan
masalah seharusnya kenyataan yang menampakkan jurang penyelidikan serta
berkaitan dengan kajian yang akan dilakukan. 7. Rujukan
pernyataan masalah seharusnya daripada rujukan lima tahun kebelakang. 7 |
Don't
forget! Writing
Problems Studies 1. The
number of paragraphs according to the total objectives of the study (minimum
one paragraph for one objective). For example, paragraph one consists of a
study that has a research gap. A minimum of two or three references and at
the end of the paragraph the student should associate with the study done. 2. Study problems may refer to materials
such as newspapers (ministerial statements or experts), magazines (Dewan
Bahasa dan Pustaka), academic magazines, articles in journals in the form of
studies, whatever the writings are documented and academic books. 3. Not to reference materials such as
entertainment magazines, own opinions, newspapers with no validity of news
and any undocumented statements. 4. Clearing of problem statements needs to
be clear and accurate. 5. Identify gaps in the study. 6. The statement of problems should be
statements that show the research gap and relate to the studies to be done. 7.
Referrals to problem statements should be from the five-year referral
background. 7 |
Jangan
lupa! Penulisan Persoalan Kajian 1. Persoalan kajian ditulis dalam benuk poin. 2. Persoalan kajian ditulis dalam bentuk soalan. 3. Letakkan tanda soal di akhir ayat. 4. Jelas dan tepat. 5. Bertitik tolak daripada pernyataan masalah. 6. Berkait rapat dengan objektif kajian. 7. Berkait rapat dengan tajuk tesis. 9 |
Don't
forget! Writing
Questions of Study 1. The
question of the study is written in the point thread. 2. The
question of the study is written in the form of questions. 3.
Place the question mark at the end of the sentence. 4.
Clear and accurate. 5.
Dotted less from the problem statement. 6.
Closely related to the objectives of the study. 7.
Closely related to the title of thesis. 9 |
Jangan
lupa! Penulisan Objektif Kajian 1. Berkait rapat persoalan kajian. 2. Berkait rapat dengan permasalahan kajian. 3. Berkait rapat dengan tajuk tesis. 4. Menggunakan domain pembelajaran Taksonomi Bloom (1956) sebagai
perkataan pertama. 5. Memastikan domain yang dipilih daripada senang kepada sukar
(mengikut tahap Bloom). 6. Tidak boleh terlalu panjang sehingga
mengelirukan. 10 |
Don't
forget! Writing
Objectives of the Study 1.
Closely related to the question of study. 2.
Closely related to the problem of study. 3.
Closely related to the title of thesis. 4.
Using the Bloom Taxonomic learning domain (1956) as the first word. 5. Keep
the domain selected from easy to difficult (according to Bloom level). 6.
Should not be too long until confusing. 10 |
Jangan
lupa! Penulisan
Kepentingan Kajian 1. Pilih
kepentingan kajian yang bersesuaian dengan kajian. 2. Pilih sama ada
dalam bentuk poin atau perenggan. 3. Jelaskan setiap
kepentingan dalam minimum 10 ayat. 4. Bahagian ini
tidak memerlukan rujukan. 5. Kepentingan
kajian minimun tiga. 6. Kepentingan
kajian maksimum lima. 17 |
Don't
forget! Writing the
Importance of Study 1. Choose the
importance of study that suits the study. 2. Choose to write
either in the form of a point or paragraph. 3. Explain each
importancet in a minimum of 10 sentences. 4. This section
does not require reference. 5. Minimum of
three importance of study. 6. Maximum of five
importance of study. 17 |
Jangan
lupa! Penulisan
Batasan Kajian 1. Jelaskan
batasan bagi setiap satu. 2. Sertakan justifikasi bagi setiap satu. 3. Batasan pemilihan sampel (jika ada). 4. Batasan pemilihan instrument (jika ada) 5. Batasan pemilihan bahan (jika ada). 6. Batasan
pemilihan teori (jika ada). 18 |
Don't
forget! Writing the
Limitations of Study 1. Explain the
limitations for each one. 2. Include
justifications for each one. 3. Limitation of sample
selection (if any). 4. Limitations of
selection of instruments (if any) 5. Limitation of
selection of materials (if any). 6. Limitation of
theoretical selection (if any). 18 |
Jangan
lupa! Penulisan Definisi
Operasional 1. Pilih frasa
atau perkataan yang berkait rapat dengan tajuk dan kajian. 2. Pemilihan
definisi berkait rapat dengan kajian walaupun tiada dalam tajuk tesis. 3. Jangan beri
definisi perkataan seperti kamus. 4. Rujukan tidak
wajib dalam bahagian ini. 19 |
Don't
forget! Writing the
Operational Definition 1. Select a phrase
or word that is closely related to the title and study. 2. The selection
of definitions is closely related to the study even though not in the thesis
title. 3. Do not give
definitions of words as how it is in dictionary. 4. Reference is
not mandatory in this section. 19 |
Jangan
lupa! Penulisan
Organisasi Kajian 1. Penulisan
organisasi kajian tidak boleh sama dengan pengenalan bab. 2. Jelaskan dengan
tepat dan terperinci. 3. Susunan organisasi seharusnya boleh difahami dengan mudah. 4. Setiap bab
dalam perenggan yang baharu. 20 |
Don't
forget! Writing the Study
Organization 1. The study
organization writing cannot be the same as the introduction of a chapter. 2. Explain
accurately and in detail. 3. Organisational
arrangements should be easily understood. 4. Write each
chapter in a new paragraph. 20 |
Jangan lupa! Penulisan Kesimpulan 1. Simpulkan bab ini dengan menggunakan ayat yang berbeza dengan
pengenalan bab. 2. Tidak boleh meniru ayat dalam bahagian pengenalan. 3. Bahagian ini perlu dikupas dengan ringkas. 4. Di akhir ayat perlu disertakan apa yang terkandung dalam bab
seterusnya. 21 |
Don't
forget! Writing the
Conclusion 1. Summarize this
chapter using sentences that are different from the ones used in the
introduction of chapters. 2. Cannot imitate
sentences in the identification section. 3. This section
needs to be written briefly. 4. At the end of
the sentence should be included the contents found in the next chapter. 21 |
Comments
Post a Comment