BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN VIDEO(8)
Jadi bab 1 kita teruskan 1.3 pernyataan masalah. Okay.
Pernyataan masalah. masalah ataupun masalah. Okay. Dalam pernyataan masalah
biasanya pelajar mempunyai masalah ya. Nama pun pernyataan masalah. Masalah
macam mana nak tulis pernyataan masalah. Ini sangat kritikal dan sangat
penting. Kadang-kadang pelajar dia letak sampai 10 halaman. Masalah nak huraikan tentang
penyataan masalah. Bila kita baca langsung tidak ada masalah. Jadi berhati-hati
dan juga pelajar selalu letak pernyataan masalah tu dia letak yang dia rasa,
macam “saya dapati bahawa pelajar tidak pandai mengira 1 hingga 10”. Awak tu
siapa. Jadi kita tak boleh, kita kena ada rujukan. Pernyataan
masalah, rujukan merupakan perkara yang penting. Perkara yang penting. Maknanya
kita perlu rujuk. Perlu rujuk siapa yang punya kajian yang menunjukkan bahawa
ada masalah dalam kajian tersebut. Ataupun kenyataan daripada orang ini atau
daripada Normaliza Abd Rahim, 2019 mendapati bahawa pelajar kurang berminat
untuk, untuk mendengar ataupun untuk mendengar cerita berbentuk sekian sekian
sekian. Jadi itu dah menunjukkan macam menunjukkan benda negatif. Dan juga
huraian daripada kajian Normaliza Abd Rahim itu mendapati bahawa lima pelajar
didapati, didapati tidak boleh menggunakan kata kerja dalam dalam penulisan
karangan. Contoh dia. Dan itulah dah nampak masalah. Sebab masalah itu bila
kita dapati kita huraikan sikit. Kemudian masalah Normaliza Abd Rahim tu tadi
disokong oleh kajian yang dijalankan oleh Nur Maisarah Roslan, 2019 yang
mendapati bahawa pelajar tidak dapat mengenal pasti kata kerja dalam dalam
membina, membina soalan. Contoh dia. Contoh ya. Jadi, jadi. Adalah sokong. Dua
kajian ini sokong timbulnya masalah tersebut. Okay. Barulah betul. Jadi itu
yang menunjukkan masalah huraian kita tu. Jadi sekarang. Jadi pelajar biasanya
buat macam mana. Dia pergi buat. Okay contohnya kajian itu tentang kata kerja.
Yang awak punya kajian tentang kata adjektif. Jadi awak boleh buat kajian oleh
Normaliza Abd Rahim tidak berfokus kepada kajian tentang kata adjektif. Itu
dikatakan pernyataaan salah. Salah tu. Tidak boleh. Tidak boleh. Tidak boleh
macam seolah-olah memanglah dia buat kata kerja sebab kata kerja, kata kerja
sebab dia berfokus kepada kata kerja. Tetapi awak tak bolehlah kata dia tak
buat pasal kata adjektif. Memanglah tak buat kata adjektif sebab dia berfokus
kepada kata kerja. Jadi salah begitu ya. Jadi huraian di sini ini macam saya
katakan tadi perlu ada ayat yang dikatakan oleh pengkaji tersebut dalam artikel
dia. Jadi pernyataan masalah ini terbahagi kepada objektif. Kalau contoh objektif
ada dua, ada dua perenggannya di sini. Kalau objektif ada tiga, makna ada tiga
perenggan. Satu, dua, tiga. Jadi huraian dalam ini huraian daripada kajian. Dan
disokong oleh siapa. Okay. Disokong oleh siapa. Ayat macam saya katakan tadi
ya. Kemudian, hujung ayat itu, Awak kata “Justeru kajian ini” sebab berkaitan
dah nampak jurang penyelidikan dalam ini. “Justeru kajian ini mengenal pasti,
mengenal pasti wacana tekstual skrip animasi bla bla bla”. Sebab didapati kat
sini ini bahawa kajian itu mendapati bahawa pelajar contohnya. Pelajar ataupun
skrip animasi tidak melambangkan apa dia, apa dia. Jadi kajian itu menurut
orang tu. Orang tu cakap. Bukan kita yang cakap, orang tu yang cakap. Jadi
serupa juga dengan yang ini, kena ada sokong. Kajian ini didapati ada masalah
dalam kajian tu pelajar tidak boleh mengenal pasti kata adjektif contoh dia. Kemudian, “justeru kajian ini ingin menganalisis kata
adjektif yang terdapat dalam penulisan karangan kanak-kanak”. Macam
contoh, pernyataan masalah ketiga okay. Menurut Norwida Roslan, 2019 pelajar
didapati tidak boleh, tidak berminat dan tidak boleh mengira nombor satu
sehingga dua puluh. Contoh dia. Kajian dia. Kajian dia didapati begitu. Jadi,
justeru kajian ini ingin menganalisis okay. Menganalisis apa nama, pengiraan
ataupun aktiviti pelajar dalam mengira nombor dari satu hingga dua puluh. Jadi
kita kena kaitkan dalam hujung ayat perenggan itu, kaitkan dengan objektif ini.
Hujung ayat ini, kaitkan dengan objektif ini. Hujung ayat ini kaitkan dengan
objektif ketiga. Jadi, barulah ada pernyataan masalah ini berkaitan dengan awak
punya objektif. Jadi, rujukan. Dalam rujukan yang dalam yang ini. Dalam
permaslaahan kajian ini perlulah lima tahun ke belakang. Kita tak boleh la.
Kita ambik apa nama pernyataan masalah daripada kajian yang lama-lama. Sebab
kita kena faham bahawa kajian yang dijalankan sekarang ini semuanya dah berbeza
ya. Dah berbeza dengan kita mempunyai teknik. Dunia digital jadi budak-budak
pun pandai. Macam yang saya katakan sebelum ini, zaman dulu boleh la kata “Ei
budak ni pandai betul. Cerdik betul. Kita tanya satu soalan, dia jawab sepuluh
jawapan. Pandai”. Tetapi dalam dunia digital sekarang ini berbeza. Yang mana
sekarang budak-budak kita bagi soalan, dia bagi jawapan sampai 47. Sampai kita
kata “okay berhenti, jangan bagi jawapan dah, Letih cikgu nak dengar”. Jadi ada
budak-budak macam tu sampai sekarang ini ya. Dia dah lebih ke hadapan. Sebab
dia dah ada dunia digital ini masing-masing ada dah telefon mudah alih, telefon
bimbit masing-masing dalam beg. Kadang-kadang
telefon mereka lebih mahal daripada telefon kita. Bertabahlah kita ya. Jadi
pastikan pernyataan masalah ini betul. Tak perlu panjang lebar. Kerana apa yang
terdapat dalam rujukan dalam ini dan dalam ini semuanya ada huraian yang lebih
panjang lebar dalam bab dua. Jadi, pernyataan masalah yang ini perlu ada lah
dalam bab 2. Tak boleh la awak ada nama-nama ini, kemudian pemeriksa kata mana
pergi nama-nama yang awak dah kata dalam pernyataan masalah dah tidak ada dalam
bab 2. Tak boleh. Ini secara ringkas. Yang dikatakan tentang pernyataan masalah
ini. Ini kita kata secara terperinci seluruh-seluruhnya. Tentang orang ini,
Normaliza Abd Rahim, 2019 kajian dia secara menyeluruh. Ini dengan panjang
lebar. Jadi maknanya, kena ada la. Yang ini nama yang awak sorot sini, ambik di
sini mesti ada dalam ini. Pastikan betul pernyataan masalah ini. Amat penting.
Jadi biasanya, pelajar didapati bahawa agak sukar untuk menulis pernyataan
masalah. Jadi sekarang bila dah belajar ini, dah tidak ada masalah.
In chapter 1, we proceed to 1.3 which is
problem statement. Students usually find it hard with problem statement. The
name is also a statement of problems. How to write a problem statement. This is
very critical and very important. Sometimes the students put up to 10 pages.
Problem to describe the problem statement. If we read directly, we will find
none. So be careful and also students always put the statement of the problem
by putting one’s feeling, like "I find that students are not good at
counting 1 to 10". Who do you think you are? So we can't, we have to have
a reference. In problem statement, the reference is important. That means we
need to refer. It is necessary to refer to who has a study that shows that
there is a problem in the study. Or a statement from this person or from
Normaliza Abd Rahim, 2019 found that students are less interested in, to hear
or to hear stories so much. So that shows how to show negative things. And also
the description from the study of Normaliza Abd Rahim found that five students
were found, found not to be able to use verbs in in essay writing. And that's
the problem. Because the problem is when we find it, we explain a little. Then
the problem of Normaliza Abd Rahim was supported by a study conducted by Nur
Maisarah Roslan, 2019 which found that students can not identify verbs in
building, constructing questions. These two studies support the emergence of
the problem. That's right. So that shows the problem of our description. Students
usually misunderstood this part. For example, the study is about verbs. While
you make a study of adjectives. So you refer to a study by Normaliza Abd Rahim that
does not focus on the study of adjectives. That is said to be a false
statement. That's wrong. No way. No way. It can't be as if the student does a
study on verbs but you can't say he didn't make adjectives. Of course he did
not make adjectives because he focused on verbs. So the description here is
like I said earlier, there must be a sentence that the researcher said in his
article. So the statement of this problem is divided into objectives. If the
objective example has two, there are two paragraphs here. If there are three
objectives, it means there are three paragraphs. So the description in this description
is from the study. And supported by whom. A sentence like I said earlier yes.
Then, at the end of the sentence, you say "Therefore this study"
because the related research gap has been seen in this. "Thus this study identifies, identifies the textual discourse of
the animated script and so on". The reason found here is that the study
found. Students or animated scripts do not represent what he is, what he is. So
the study according to that person. That person spoke. It is not we who speak,
it is the person who speaks. So similar to this one, there must be support.
This study found that there is a problem in the study, students can not
identify adjectives for example. Then, "therefore this study wants to
analyze the adjectives found in the writing of children's essays". As an
example, the third problem statement is okay. According to Norwida Roslan, 2019
students were found not to be, not interested and could not count number one to
twenty. Analyze what names, calculations or student activities in counting
numbers from one to twenty. So we have to relate in the end of the paragraph
sentence, relate to this objective. The end of this sentence, relate to this
objective. The end of this sentence is related to the third objective. So, then
there is a statement of this problem related to you having an objective. The
references in the study should be from studies five years back. We can't take the
problem statement from a long study. Because we have to understand that the
study conducted now is all different. It's different with us having techniques.
The digital world is so clever. Like I said before, in the old days he could
say “Hey this boy is really smart. That's right. We asked one question, he
answered ten answers. Clever”. But in today's digital world it is different.
Which now our boys ask questions, he gives answers up to 47. Until we say
"okay stop, do not give answers already, I’m too tired too hear". He
is more forward. Because he already has this digital world, each of them
already has a mobile phone, each mobile phone in a bag. Sometimes their phones
are more expensive than our phones. Let us persevere. So make sure the
statement of this problem is correct. No need for length. Because of what is
found in the references in this and in this all there is a longer description
in chapter two. So, this problem statement should be in chapter 2. You can't
have these names, then the word examiner goes to the names that you said in the
problem statement are not in chapter 2. You can't. This is brief. That said
about the statement of this problem. This we say in detail entirely. About this
person, Normaliza Abd Rahim, 2019 her study as a whole. This is at length. So
that means there must be. This is the name you highlighted here, ambiguous here
must be in this. Make sure the statement of this problem is correct. Very
important. So usually, students find that it is quite difficult to write a
problem statement. So now that I have learned this, there should be no problem.
Rujukan: https://www.youtube.com/watch?v=9eGx4GgpLb4
Bukti Kehadiran:



Comments
Post a Comment